238747 image002 73067a original 1488959656

Hoge temperaturen hebben effect op aankoopgedrag consumenten, blijkt uit data online retailer vidaXL

Met aankoop van zonneschermen, barbecues en partytenten bereidt Nederland zich voor op een lange zomer

VENRAY, 4 juli 2017 – De Nederlandse consument bereidt zich voor op een lange zomer. Ook al is de zomer officieel net begonnen, het aanhoudende mooie weer mist zijn effect op het aankoopgedrag van de consument niet. Nederlanders kopen massaal zonneschermen, barbecues, partytenten en luifels.

Dat blijkt uit een analyse van de verkoopdata van vidaXL, één van Europa’s snelst groeiende internationale online retailers en actief in 29 landen. Meer dan de helft van de aankopen wordt gedaan door vrouwen van tussen de 24 en 45 jaar.

Download de complete infographic hier:

Snelle beslissingen

Consumenten hebben niet lang nodig om in tijden van hoge temperaturen tot aankoop over te gaan. Er komt vaak maar één woord aan te pas om direct via een zoekmachine te worden doorverwezen naar de juiste online shops en tot aankoop over te gaan.

vidaXL heeft het zomerse aankoopgedrag in meerdere landen bestudeerd. Van alle 29 landen waar vidaXL actief is, geven Kroaten het meeste uit aan zomeraankopen. Met onder andere tuindouches- en kassen tikken de Kroaten al gauw een gemiddelde bestelwaarde van €185,- euro aan. Vergeleken met consumenten in andere landen houden Nederlanders het hoofd nog redelijk koel. Wij rekenen namelijk gemiddeld €95,- af als wij onze tuinstoelen of barbecue bestellen. Nog steeds een behoorlijk bedrag, maar minder dan andere Europeanen, Australiërs en Amerikanen.

Partytenten en tuinhekjes populairste producten

Partytenten en tuinhekjes komen verrassend uit de bus als populairste producten wereldwijd. Opvallend is dat consumenten binnen dezelfde regio’s ook vaak kiezen voor soortgelijke producten. In Duitstalige landen haalt men graag een vuurkorf in huis, terwijl de fruitpers in Scandinavië de voorkeur geniet. Grieken zijn kennelijk gewend aan hoge temperaturen. Zij laten zich niet verleiden tot zomeraankopen. Liever geven zij in deze tijd van het jaar hun geld uit aan een nacht- of sieradenkastje, zo blijkt uit de data.

Aantal shoppers via telefoon blijft groeien

Winkelen via de mobiele telefoon is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Nederlanders shoppen bij vidaXL het vaakst met hun telefoon, gevolgd door de pc en tablet In Zwitserland bekijkt meer dan de helft van de online shoppers hun zomerartikelen via een mobiele telefoon. Estlandse consumenten zijn nog niet overgestapt op mobiel shoppen. In de Baltische staat bekijkt 70 procent van de consumenten nog steeds het zomerassortiment vanuit de vaste computer.

vidaXl is een internationale online retailer die wereldwijd een miljard consumenten de beste deal biedt. Door gebruik te maken van kosteneffectieve ontwerp- en productietechnieken en zonder concessies te doen aan kwaliteit maakt het bedrijf haar eigen vidaXL-producten toegankelijk en betaalbaar voor zo veel mogelijk mensen. vidaXL opende haar eerste webshops in 2008 en is sindsdien uitgegroeid tot één van de grootste online retailers in Europa. Het bedrijf is actief in 27 landen in Europa, Australië en de Verenigde Staten. In 2016 realiseerde het bedrijf een omzet van ruim 175 miljoen euro, een groei van ruim 50 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. www.vidaxl.nl

De data in bovenstaand persbericht is afkomstig van vidaXL en gebaseerd op inzichten uit 2016 en 2017

Einde persbericht

Voor meer informatie: