Oktoberfest gaat internationaal

5 dingen die je nog niet wist over dit grootse bierspektakel...

VENLO, 15 september 2017 - Het najaar brengt veel interessante evenementen met zich mee. In september en oktober staat er echter al een groot spektakel op het programma: het Oktoberfest! Normaal gesproken zou je verwachten dat vooral de Duitstalige markt interesse toont in dit enorme volksfeest. Tegenwoordig nemen echter steeds meer landen het feest over. Online retailer vidaXL merkt dit ook: in maar liefst 29 landen is er vraag naar de traditionele Beierse kleding.

258465 vidaxl oktoberfest image 16de9a large 1505482940

Oorspronkelijk was het Oktoberfest een Duits festival om de agricultuur te promoten. Vandaag de dag dansen we dolgraag de avond weg op Tirolermuziek en Schlagers. Officieel begint dit volksfeest vanaf de derde zaterdag in september, laat dit in 2017 16 september zijn!

Lederhosen en Dirndls

Wat te doen? Simpel, je Lederhosen of Dirndl aantrekken, een snelcursus Duits nemen via YouTube en maken dat je op een feestlocatie terecht komt om te genieten van de muziek, de hartige Duitse keuken, de fantastische sfeer en de halve liters! Het Oktoberfest duurt tot 4 oktober en vindt plaats op verschillende locaties in Duitsland en Nederland.

Het Oktoberfest wordt gevierd in grote tenten waarin rijenlange tafels geplaatst worden in combinatie met houten banken, de zogenaamde “bierhallen”. Écht leuk wordt het pas als de avond valt en de kermislichten aan gaan. Maak gezellig een rondje over de kermis en trakteer jezelf op het aanbod van de gemütliche kraampjes.

5 Weetjes over het Oktoberfest:

1.     Op het Oktoberfest wordt geen bier gedronken, maar Oktoberfest-bier. Het exclusieve recht om bier Oktoberfest-bier te mogen noemen, is voorbehouden aan de zes brouwerijen die binnen de stadsgrenzen van de Duitse stad München vallen. Alleen deze Oktoberfest-bieren mogen op het festival “getrunken werden”.

2.     Het begint niet in oktober?!

Die oosterburen toch, al die houten handgemaakte klokken en dan kunnen ze de tijd en datum nog steeds niet aflezen? Het startschot wordt dit jaar gegeven op 16 september. Wij dachten dat de Duitsers altijd zo punctueel waren. Is het een vergissing? Nee, het feest is namelijk door de jaren heen langzaam maar zeker naar voren geschoven met het oog op beter weer voor de parades en de buitenactiviteiten.

3.     Het is verboden te drinken zonder toestemming

Zonder de toestemming van de burgemeester van München wordt er geen vloeibaar goud geschonken op het Oktoberfest. Dit is een traditie waarbij de hoge heer het eerste vat tapt en het bekende ‘O zapft is’ (‘het is getapt’) aankondigt.

4.     Een miljard totale omzet

Negen nullen, laten we dat even terugbrengen naar een unit die iedereen kan beseffen. Dat zijn ruim drie miljoen Playstation consoles, zo’n vijfhonderd miljoen avocado’s in je lokale buurtsuper of gewoon 2.8 miljoen bankstellen bij vidaXL.

5.     Kinderen zijn welkom Het draait niet alleen maar om Schlager muziek, Beierse Schweinebraten en meer dan 50 verschillende aardappelgerechten, er is ook een prachtige parade en een uitgebreide kermis tijdens het Oktoberfest, kortom er is ook genoeg te doen voor de kleintjes.

Plannen om naar Oktoberfest te gaan, maar heb je nog een outfit nodig? Neem hier dan een kijkje voor een goedkoop kostuum!

Oktoberfeesten in Nederland:

13 t/m 18 oktober, Sittard,                       https://www.oktoberfeestsittard.nl/

7 oktober, Nijmegen

4 oktober, Eindhoven http://www.klokgebouw.nl/agenda/brabants-oktoberfest

23 september, Rotterdam                  http://www.dutchoktoberfest.nl/

Over vidaXL vidaXL is een internationale online retailer die wereldwijd een miljard consumenten de beste deal biedt. Door gebruik te maken van kosteneffectieve ontwerp- en productietechnieken en zonder concessies te doen aan kwaliteit maakt het bedrijf haar eigen vidaXL-producten toegankelijk en betaalbaar voor zo veel mogelijk mensen. vidaXL opende haar eerste webshops in 2008 en is sindsdien uitgegroeid tot één van de grootste online retailers in Europa. Het bedrijf is actief in 27 landen in Europa, Australië en de Verenigde Staten. In 2016 realiseerde het bedrijf een omzet van ruim 175 miljoen euro, een groei van ruim 50 procent in vergelijking met het voorgaande jaar.

Olaf Bus – Branding & PR

E-mail: o.bus@vidaxl.com